TaKotarou’s blog

語ります。

カニエ・ウェストの”Ye Vs the People”を和訳してみた。

Yeezus
Yeezus
posted with amazlet at 18.04.29
Kanye West
Defja (2013-06-17)
売り上げランキング: 18,697









[Intro: Four Tops]
Oh, oh, oh, oh
Oh, oh, oh, oh
I had for us
示すんだ
You turned my dreams into dust
夢をゴミへと変えた奴らに
I watch a phone that, I had for us
電話を見て、示すんだ
You turned my dreams into dust
夢をゴミへと変えた奴らに

フォー・トップスの“7 Rooms of Gloom.”をサンプリング。


[Verse: Kanye West & T.I.]
I know Obama was Heaven-sent
オバマは天国送り
But ever since Trump won, it proved that I could be President
そしてトランプが勝った、俺だって大統領になれるんだ

Yeah, you can, at what cost though?
なあ、コストを費やせるのか?
Don't that go against the teachings that Ye taught for?
お前の教えはどうなったんだ?

Yo, Tip, I hear your side and everybody talk, though
そうだなTIP、俺はみんなの話を聞いて、みんなに話す
But ain't goin' against the grain everything I fought for?
そして反対されるのも怖くない

Prolly so, Ye, but where you tryna go with this?
多分そうだな、でもどこに向かってるんだよ
It's some shit you just don't align with and don't go against
お前とは同じ考えじゃないし、反対してない
You just readin' the headlines, you don't see the fine print
そして表面だけだ、細かいのはどうなんだよ

You on some choosin'-side shit, I'm on some unified shit
そんなのは選ぶ側のたわごとさ、俺は両方の良い所を言ってる

It's bigger than your selfish agenda
そんな自分勝手なことよりも、大きい話があるだろ
If your election ain't gon' stop police from murderin' niggas, then shit...
同胞の殺人を止めることができるなら…

Bruh, I never ever stopped fightin' for the people
人々のための戦いは止めないぜ
Actually, wearin' the hat'll show people that we equal
この帽子を着て、みんなに平等を示すんだ

You gotta see the vantage point of the people
じゃあみんなに良いところを見せないと
What makes you feel equal makes them feel evil
あいつは平等もクソもない、悪魔に感じてる

See that's the problem with this damn nation
そんなもの、国の歴史なんだ
All Blacks gotta be Democrats, man, we ain't made it off the plantation
黒人はみんな民主党員、そして農場で一生を終える

Fuck who you choose as your political party
お前が選んだ政党のせいじゃないか
You representin' dudes just seem crude and cold-hearted
そんなのを気取るなんて、冷たい心じゃないか
With blatant disregard for the people who put you in position
お前のファンも無視してるんじゃないか
Don't you feel an obligation to them?
そんな奴らに責任を感じないのか?

I feel a obligation to show people new ideas
俺は、みんなに新しい考えを示す義務がある
And if you wanna hear 'em, there go two right here
聞きたいなら、聞いてくれ
Make America Great Again had a negative perception
メイクアメリカグレートアゲイン、こんなのはクソだって思ってた
I took it, wore it, rocked it, gave it a new direction
でも俺はこれを取った、着た、そして新しい方向性を与えた
Added empathy, care and love and affection
シンパシー、ケア、ラブを与えた
And y'all simply questionin' my methods
それでもまだ疑問を抱くのさ

What you willin' to lose for the point to be proved?
そのせいで失ったモンは多いだろ
This shit is stubborn, selfish, bullheaded, even for you
お前のためでもこの問題は難しい、利己的だ
You wore a dusty ass hat to represent the same views
クソみたいな帽子を着た、同じ意見なんだろ?
As white supremacy, man, we expect better from you
白人至上主義のように、お前に期待してた
All them times you sounded crazy, we defended you, homie
いつだってお前の奇行から守ってきた
Not just to be let down when we depend on you, homie
でももう庇いきれなくなってきたんだよ
That's why it's important to know what direction you're goin' now
だからお前の方向性が知りたい、重要だろ?
'Cause everything that you built can be destroyed and torn down
それによってはお前のレガシーが崩れ落ちるから

You think I ain't concerned about how I affect the past?
過去を心配してるとでも?
I mean, that hat stayed in my closet like 'bout a year and a half
あの帽子は一年半もクローゼットにあった
Then one day I was like, "Fuck it, I'ma do me"
”やってやるぞ”そういう感じで着た
I was in the sunken place and then I found the new me
沈んだ場所にいた、そこで本当の俺を見つけた
Not worried about some image that I gotta keep up
守らないといけないイメージなんて気にもしない
Lot of people agree with me, but they're too scared to speak up
同意してる人間も、怒りながら話をしてくる

The greater good of the people is first
人々に与える影響を考えてくれよ
Have you considered all the damage and the people you hurt?
被害を受けて傷ついた人のことを考えたか?
You had a bad idea, and you're makin' it worse
悪い考えがもっと悪くなってる
This shit's just as bad as Catholic preachers rapin' in church
カソリックのクソ宣教師ぐらい悪くなってる

Y'all been leadin' with hate, see I just approach it different
憎しみで影響される、でも俺は違うアプローチなんだ
Like a gang truce, the first Blood to shake the Crip's hand
ギャングの停戦、ブラッズとクリップスのように
I know everybody emotional
俺はエモーショナルで知られてる
Is it better if I rap about crack? Huh? 'Cause it's cultural?
俺がコカインをラップするのが聞きたいか?それがシカゴの文化か?
Or how about I'ma shoot you, or fuck your bitch?
ほら、俺を撃てよ、それともお前のオンナをヤッてやる
Or how about all this Gucci, 'cause I'm fuckin' rich?
それかこのグッチを見ろよ、ほらリッチだろ?

You'll deal with God for the lack of respect
尊敬されない神として対処される
Startin' to make it seem like Donnie cut you a check
それとも小切手を切るだけのオトコか
Now you toyin' with hot lava, better be careful with that
世論を炎上させて、自分に酔ってる
What's it mean to gain the world if you ain't standin' for shit?
いろんなモンを失ってまでも、世界を獲りたいか
Okay I gotta say it, Ye, you sound high as a bitch
オッケー言わしてもらう、お前は叫ぶビッチとしては完璧さ
Yeah, genocide and slavery, we should just try and forget
奴隷制も大虐殺も忘れるか
And all that free thought shit, find a better defense
そんな自由な思考がなんだ、もっと良い話を考えろ
But if Ye just stuck in his way, he can leave it at that
お前が利用されて、捨てられるのが最後だぜ
Fuck it
ファック

 

[Outro: Kanye West]<br />
Alright T.I.P., we could be rappin' about this all day, man, why don't we just cut the beat off and let the people talk?<br />
その通りだTIP、この話で一生ラップ出来るよな、でもこのビートはここで終わりだ、みんなの話を聞きたいからな<br />